lördag 21 november 2009

jullista

Lånat av Underytan
Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton? Nej!
Bakar du något till jul? Vad? Jag bakar lussekatter och pepparkakor med familjen, och så bakar jag lite julgodis själv
Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin? Med russin, fast inte i degen
Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt? Jag tycker om både och
Knäck eller ischoklad? Både och
Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut? Den är gjord av porslin, och den har mossa och lite låtsas svampar i
Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake? Både och, men inte i samma fönster
Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post? Med brevbäraren
Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad? Rött, grönt och guld
När julpyntar du hemma? Lillejulafton (23:e december)
Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in? Nej
Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen? Julkulor, glitter, lite saker som vi har gjort och den samma
guldstjärna som alltid
Har du ett färgtema i granen? Nej, det tror jag inte
Levande gran eller plastgran? Levande, stor (fast i Portugal blev de ju inte så stora ...)
Hur ser din julfrukost ut? På julafton äter vi vörtbröd med julskinka och senap (med korn i) på
Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ? Inget måste, men vi åker ofta någonstans och gör något mysigt
Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord? Köpt, fast jag dricker ju bara julmust, jag tycker inte om barnglögg
Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den? Mamma och pappa brukar dricka Blossa
Vad brukar ni ha i glöggen? Russin och mandel
Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul? Clementiner, och apelsiner med nejlikor i men dom äter vi inte
Vilken är din favoritjulskiva? Vad som helst med bra och mysig julmusik på
Vilken är din favoritjullåt? "Last Christmas"!
Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste? Julskinka, sill och rödkål
Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet? Alltså, jag brukar inte laga julmaten, men mamma och pappa brukar nog laga allt utom sillen, tror jag
Föredrar du vörtbröd med russin eller utan? Med
Risgrynsgröt eller Ris à la malta? Vad är Rus á la malta?
Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet? Inte
Dricker du julmust eller mumma till julbordet? Julmust
Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor? Vet inte .. På pepparkakor av mamma tror jag
Tittar du varje år på Kalle's julafton? Ja!
Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle's julafton? Tomtens Verkstad
Har du sett Karl-Bertil Jonsson's jul? Ja, en gång
Har ni tomte hemma? Ja
Köper du julklappar till många? Ja, ganska många
Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen? Alla, med rim
Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv? Jag tycker om att slå in dem själv, på ett personligt sätt, så att de paketen från mig ser ungefär likadana ut ..
Färgglatt eller enfärgat julklappspapper? Både och
Roligast att få i sin julklapp? Överraskningar!
Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år? En systemkamera ... :)

Jag skickar den vidare till mamma, Åsa, Ulrika, Agnes, Lovisa, Jenny, Tyra och Hugo

3 kommentarer:

Tyra sa...

Hej!
Är det OK att jag gör den också?
Kram Tyra

Västmanländskan sa...

Tack för utmaningen. Nu har jag en lista på min blogg :)

Klara sa...

Tyra.
Ja, det skulle vara jätteroligt om du också gjorde den! :D

Västmanländskan.
Vad kul, ska genast kolla! :D