söndag 17 januari 2010

söndagstips

Jag hade ju fredagstips förut.

Ja, det blev ju som det blev.

Jag tänkte börja med söndagstips istället.

För då hinner jag ju baka något eller se någon
bra film.

Då blir det mycket enklare att ge er ett tips.

Men här kommer första söndagstipset.

Mandeltårta

Du behöver:

Botten

400 g mandelmassa
4 st äggvitor
smör

Chokladkräm

4 st äggulor
1 dl mellangrädde
1 dl socker
100 g mörk blockchoklad
150 g margarin
50 g rostad flagad mandel (valfritt)

Gör så här:

1. Botten, Riv kall mandelmassa grovt. Vispa äggvitor till hårt skum och blanda samman.
Rita ut 2 st ringar på bakplåtspapper (valfritt, du kan göra det för hand, också) och smörj med smör. Bred ut massan jämt och grädda rundlarna i 175 grader i ca 15 minuter. Ta ut och låt svalna.

2. Chokladkräm, Sjud upp gulor, grädde och socker. Lägg ner blockchoklad i bitar, sedan fettet. Låt sjuda i några minuter (EJ koka). Ta av och låt krämen svalna.

3. Bred ut krämen mellan och ovanpå mandelbottnarna. Garnera med mandeln (valfritt).

Tips. Du kan även servera det med olika bär/frukter och lättvispad grädde.



Det här var väldigt populärt hos mig.

Slurp!

4 kommentarer:

anna of sweden sa...

Men oj, vilka bilder Klara! Duktiga du!!!

Anonym sa...

Mmmmm vad den ser god ut! Vad duktig du är! Perfekt en regnig söndag som den här!
Hälsar
Christina
Lewisberry, PA

ÅSA sa...

Ha ha ha...det var just en sådan som jag bakade igår...försvann alldeles för fort!!!

Klara sa...

Mamma.
Tack desamma! :)

Christina.
Hejsan! Välkommen till min blogg! Det blev riktigt god! :D

ÅSA.
Jag bakade den också igår ... Lite läskigt, jag visste inte att du också gjorde en ... Var det efter Halv Åtta Hos Mig som du gjorde den? Det gjorde jag. Den här försvann också snabbt ..! Haha :)
Kramar